Alla inlägg den 25 september 2011

Av Johanna - 25 september 2011 21:45

Vilken underbart vacker höstdag vi har haft idag, och jag har känt mej förvånansvärt pigg idag. Ändå är det dagen efter en kräftskiva, eller så beror piggheten helt enkelt på att jag tog mej i kragen igår och fixade med kräftskivan tillsammans med en vän. Det blev en mycket lyckad afton i goda vänners lag. Den positiva energin jag känner idag kommer givetvis från dessa härliga människor som jag är väldigt tacksam för att jag får kalla mina vänner. Utan er, ingen nämnd och ingen glömd, skulle allt kännas mörkare.


Dagen idag har givetvis inbjudit till en skogspromenad, men det blev bara en kort sväng. Har lite svårt att låta bli all svamp som kommer i min väg, och idag var jag inte sugen på att ta hand om massa svamp. Plockad bara lite härligt gula kantareller till middagen.


Hoppas jag kan sova lite inatt så jag orkar med morgondagen, ska få mitt näst sista cellgiftsdropp. Tråkigt nog mår jag illa bara jag tänker på det. Man blir visst lite inbilningssjuk, men det finns säkert något bra piller för det oxå. 

Av Johanna - 25 september 2011 10:28

 Kantarellknyten!

 Ca 15 st ( jag dubblar satsen direkt, försvinnande goda)


1,5 liter rensade kantareller eller trattkantareller ( vid behov kan jag ordna detta)

1 paket bacon

2 charlottenlökar

1 dl grädde

1 dl hackad persilja

2 blekselleristjälkar

Nymalen svartpeppar, salt

5 plattor tinad smördeg

1 ägg

flingsalt

färsk timjan


Stek svampen tills vätskan kokat bort.

Fräs bacon och lök tills det fått färg. 

Blanda ihop svamp och bacon, tillsätt grädde och hackad selleri och koka tills grädden kokat in. Rör i persiljan smaka av med salt och peppar.

Kavla ut smördegsplattorna till rektanglar, 32 x 15 centimeter. Dela varje rektangel i fyra remsor. Lägg lite svamp på varje remsa och rulla ihop.
Lägg rullarna med skarven neråt på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg, strö på flingsalt och färsk timjan,

Grädda mitt i ugnen tills smördegen fått färg, ca 15 min i 225 grader. 

Mumsiga små knyten!!!  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Ovido - Quiz & Flashcards