Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Kantarellknyten

Av Johanna - 25 september 2011 10:28

 Kantarellknyten!

 Ca 15 st ( jag dubblar satsen direkt, försvinnande goda)


1,5 liter rensade kantareller eller trattkantareller ( vid behov kan jag ordna detta)

1 paket bacon

2 charlottenlökar

1 dl grädde

1 dl hackad persilja

2 blekselleristjälkar

Nymalen svartpeppar, salt

5 plattor tinad smördeg

1 ägg

flingsalt

färsk timjan


Stek svampen tills vätskan kokat bort.

Fräs bacon och lök tills det fått färg. 

Blanda ihop svamp och bacon, tillsätt grädde och hackad selleri och koka tills grädden kokat in. Rör i persiljan smaka av med salt och peppar.

Kavla ut smördegsplattorna till rektanglar, 32 x 15 centimeter. Dela varje rektangel i fyra remsor. Lägg lite svamp på varje remsa och rulla ihop.
Lägg rullarna med skarven neråt på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg, strö på flingsalt och färsk timjan,

Grädda mitt i ugnen tills smördegen fått färg, ca 15 min i 225 grader. 

Mumsiga små knyten!!!  

 
 
Ingen bild

Anna

25 september 2011 16:35

Var det någon himla svensk brud som gjorde svampknyten till dej från början eller gjorde hon knyten med getost och lingon?

Johanna

25 september 2011 18:29

Nä det va inte Svenskbruden som gjorde det :)Det va jag själv, men getost o lingon lät intressant. Ge ma´

 
Ingen bild

Bella

26 september 2011 22:22

Åh, recept på dina knytten, tack! De smakade gudomligt!
Du skriver mycket målande, i mig har du en följare! Puss och kram.

Johanna

26 september 2011 22:52

Knyttena va bland det bättre på länge :)Har nog lite fler knytt att testa. Det kommer mera :)

 
sunna

sunna

27 september 2011 13:21

Känner bara av att läsa hur gott de smakar, ska banne mig testa redan ikväll Pöss

http://sunnasblogg.blogspot.com

Johanna

27 september 2011 14:16

Gört... Dom dög kan jag säga.
Pöss på da´själv....

 
Ingen bild

Malin

9 oktober 2011 12:08

Så gott.......

Johanna

9 oktober 2011 17:14

Mmmmm..sååå gott...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 september 2017 10:13


Så där ja! Dax att skriva en rad eller två😀   Hur mår jag? Jo synd att klaga, men det gör jag ändå. Min SLE är förhållandevis lugn, jag knapprar mina meduciner och får kortisonsprutor med jämna mellanrum! Har oxå fått den stora äran att l...

Av Johanna - 2 februari 2016 21:55


Ja det var visst ett antal år sedan jag skrev. Då var syftet att ha lite koll på min trognaste, tråkigast följeslagare SLE /LUPUS? Jag behöver fortfarande koll för den slutar visst inte förfölja mig.Mycket har hänt sen sist! Jag har tagit jägarexamen...

Av Johanna - 10 november 2015 21:44

Mycket länge sedan jag skrev så det är väl på tiden? Återkommer med lite mer när energin kommer till mig   ...

Av Johanna - 27 februari 2013 22:55


Vilken dag! Vilken helt fantastisk vacker dag det varit idag, dessutom ledig, inte helt fel. Igår var jag dock hemma från jobbet pga en väldigt dålig natt kvällen innan, jäkla skit illamående efter sprutan. Men det var igår, och idag har solen visa...

Av Johanna - 24 februari 2013 22:12

Helgen är över och allt är som förut! Jättebra med andra ord     Eller? Nä faktiskt inte! Försöker samla ihop hjärnan och sluta fundera så mycket, det är väl bara att gilla läget och Go with the flow! Det är väl inget fel på mej? Jo liiiite kansk...

Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Skapa flashcards