Alla inlägg den 7 februari 2012

Av Johanna - 7 februari 2012 23:03

Tomatsoppa!


1 burk färska cocktailtomater

1/2 burk krossade tomater

2 msk tomatpuré

1-2 vitlöksklyftor

4 dl kycklingbuljong

1 gul lök

1/2 burk creme fraiche

salt peppar och valfria örtkryddor ( här blev det basilika och timjan)


Krämen:

1/2 burk creme fraiche

150 g fetaost

olivolja

ev ngn god ört även här....


Skär tomaterna i bitar, hacka löken och vitlöken fint fräs lite i olivolja. Tillsätt det krossade tomaterna och tomatpurén. Fräs i ytterliggare 5-10 minuter. Tillsätt buljongen och creme fraichen, salta och peppra efter smak och i med dom örtkryddor du vill ha, låt småkoka i ca 10 minuter.

Gör fetaostkrämen under tiden. Kör fetaost, en skvätt olivolja och creme fraisch i en mixer, ställ in i kylen.

Mixa tomatsoppan nästan helt slät och låt den koka upp igen. Klicka därefter i fetaostkräm vid servering i varje skål. 


 

Tomatsoppa, väldigt enkelt och fantastiskt gott, tack Diddi  

Av Johanna - 7 februari 2012 22:22

Gå upp gå till jobbet, jobba, jobba äta lunch, samma sak händer imorgon ( Ebba Grön)

Lite så känns det. Dagarna är ganska inrutade för tillfället, och det finns inte så mycket ork till något annat än att kravla sig ur sängen på morgonen, starta med ett varmt bad för att väcka upp steldjävlakroppen och livsanden. Jobba mina fyra timmar, och sen promenaden hem som jag nu har förlängt med att vandra ytterligare en timmer eller två bara för att jag kan. Men efter det är det allt som oftast sängläge resten av dagen/kvällen.

Idag behövde jag inte ens laga någon mat för det fixade min fina dotter Ida så bra, och underbart gott blev oxå. Recept kommer så klart .

Proverna är tagna, och det gick förvånansvärt bra, (duktig sköterska), så nu väntar jag med spänning på provsvaren, dock kan det mycket väl vara så att proverna är bra även om jag mår skit. Så har det varit såååå många gånger, och det är fler med SLE som har vittnat om detta.

Ett hett skumbad till får det bli innan jag ska kalla in den lilla sömngubben. Goodnight sweetheart Goodnight 


Dagens promenadbilder!!!         

              

Västerviks slottsruin, och en brygga, vilken som helst!!!!                


   

Gamla varmbadhuset och S:ta Gertrudskyrka!!

Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Ovido - Quiz & Flashcards