Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Skallevärk och bakverk!

Av Johanna - 17 januari 2012 20:54

Blixtar och dunder, Tors hammare verkar gå lös ikväll! Inte ute då, utan i skallen på mej!

Vilken tur för mej, det sägs ju att det inte kan värka i tomrum, så alltså finns det väl något bakom pannbenet iallafall.

Innan det började dundra i skallen så har jag iallafall gjort något som jag nog inte gjort på iallafall 5 år. Bakat BRÖD!

Jag kan inte baka bröd, trodde jag iallafall. Mat och godsaker i all ära men matbröd???


Vet inte riktigt vad som flög i mej på min promenad hem från jobbet, men jag fick iallafall för mej att jag skulle baka matbröd. Värst vad mycket ideér man kan få för sig under en promenad. Men nu blev det så iallafall och resultatet blev alldeles utmärkt. Fick med beröm godkänt, så då kanske jag törs pröva någon mer gång. Vet inte riktigt vad jag ska kalla dom för, jag lånade lite här, och lite där av olika recept och lite som Kajsa Warg, "man tager vad man haver". Men receptet kommer här :


50 g jäst

5 dl vatten (37 grader)

2 tsk honung ( jag tog citron honung)

2 tsk sirap 

2 msk olivolja

2 tsk flingsalt

1/2 dl krossade linfrön

1 finriven morot

ca 13 dl Vetemjöl special


Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg. ( jag kör i assistenten)

Täck degen och låt jäsa ca 40 min,  ta upp degen och forma till valfria bröd. Låt det utbakade bröden jäsa ca 40 min till under duk. Värm ugnen till 200 grader.

Jag penslade med vatten och lite olivolja, och strödde på en blandning av " knosade" havregryn, krossade linfrön och lite vallmofrön. Ett annat förslag kan vara riven ost!!!

Skjus in i ugnen ca 10-12 min för dom bullarna jag gjorde. Ut och svalna av lite, och sen njut!! Det gjorde jag!


 

Namnlösa än så länge!!!

 
 
Lillan

Lillan

18 januari 2012 20:52

Ser supersmarriga ut.
Kalla dem: Man tager vad man haver bollar...
Eller Whatever! ;D

http://vindtunnel.bloggplatsen.se

Johanna

19 januari 2012 00:00

Haha!!
Man tager vad man haver bollar blir bra ;)Tackar för det!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 september 2017 10:13


Så där ja! Dax att skriva en rad eller två😀   Hur mår jag? Jo synd att klaga, men det gör jag ändå. Min SLE är förhållandevis lugn, jag knapprar mina meduciner och får kortisonsprutor med jämna mellanrum! Har oxå fått den stora äran att l...

Av Johanna - 2 februari 2016 21:55


Ja det var visst ett antal år sedan jag skrev. Då var syftet att ha lite koll på min trognaste, tråkigast följeslagare SLE /LUPUS? Jag behöver fortfarande koll för den slutar visst inte förfölja mig.Mycket har hänt sen sist! Jag har tagit jägarexamen...

Av Johanna - 10 november 2015 21:44

Mycket länge sedan jag skrev så det är väl på tiden? Återkommer med lite mer när energin kommer till mig   ...

Av Johanna - 27 februari 2013 22:55


Vilken dag! Vilken helt fantastisk vacker dag det varit idag, dessutom ledig, inte helt fel. Igår var jag dock hemma från jobbet pga en väldigt dålig natt kvällen innan, jäkla skit illamående efter sprutan. Men det var igår, och idag har solen visa...

Av Johanna - 24 februari 2013 22:12

Helgen är över och allt är som förut! Jättebra med andra ord     Eller? Nä faktiskt inte! Försöker samla ihop hjärnan och sluta fundera så mycket, det är väl bara att gilla läget och Go with the flow! Det är väl inget fel på mej? Jo liiiite kansk...

Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Ovido - Quiz & Flashcards