Alla inlägg den 4 december 2011

Av Johanna - 4 december 2011 23:42

I fredags blev jag utskriven från sjukhuset! Något omtöcknad och avslagen blev jag iallafall hämtad av pappa kl. 14.00 och gjorde ett tappert försök till lite inhandling på IKEA. Det blev lite värmeljus med pepparkaksdoft, utifall jag inte orkar baka så får vi iallafall doften.

Fredagskvällen avnjöts uppkrupen i soffhörnet tillsammans med katterna och en varm glögg. Sååå skönt att vara hemma igen, det är inget vidare att vara på sjukhus, särskilt inte när jag blir så yr och vimmsig.


Lååång sovmorgon på lördagen för att orka med aftonens bokklubbsträff som ägde rum hos bästa kompisen. Ett underbart tjejgäng som ger mycket positiv energi, kanske en litterär utveckling, god mat (recept nedan) och mycket musik och skratt. Kan det bli mycket bättre?? Det måste ha varit bra för helt plötsligt var kl 02.00, och kudden ropade högt att det var dags för fröken att komma hem!!


Det blev därför en lika lååång sovmorgon på söndagen,och det är klart att jag är inte så pigg som jag försöker låtsas som, men ibland så måste man göra roligheter för att orka med tråkigheter. Så é de!!! Söndageftermiddagen bjöds det iallafall på en kombinerad adventsfika/födelsedagsfika hos mor och far, och sådant gillas . Kvällen avslutades med Beckfilm, pepparkakor, must, och lussebullar med två underbara döttrar. 

Summa sumarium........ En mycket bra helg!!!


   Trevlig andra advent!!

Av Johanna - 4 december 2011 23:19

Mias bokklubbs fisksoppa!


1 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
3 morötter
6 dl vatten
1 dl vitt vin (kan uteslutas)
2 fiskbuljongtärningar
1 ask Kavli kräftost (400g)
2 dl crème fraiche
400 g vit fisk i block, ev kräftstjärtar om man så vill
Salt
Kajennpeppar
Dill, ca ett paket frusen!


Gör så här
Hacka gul lök, vitlök och skala och skiva 
morrötterna. Fräs i en kastrull utan att det tar färg.

Späd med vatten och ev vin och lägg i buljongtärningarna. Låt koka 5-6 min. Späd ev med mer vätska.


Lägg i osten, crème fraiche och kryddor och låt koka några minuter till. Lägg i fisken delad i mindre bitar. Sjud försiktigt tills fisken är genomkokt.
Lägg i dill. Smaka av, servera med ett gott bröd!!!


Mycket mumsigt! Tack Mia för den goda maten och trevliga kvällen  


Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Skapa flashcards