Direktlänk till inlägg 7 oktober 2011

Solgul Fiskgryta

Av Johanna - 7 oktober 2011 12:02

400 g torskfilé, sej eller hokifilé
300 g laxfilé
1/2purjolök2 schalottenlökar
1 msk smör
2 vitlöksklyftor, eller mer om man så önskar
 1 tsk timjan
1 tsk basilika
1 1/2 dl vitt vin
1 1/2 msk hummer fond
3 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
2 dl vatten
2 pkt saffran
300 g räkormed skal, eller kräftstjärtar
1 burk á 150 g musslor, eller en påse färska musslor (ser festligare ut)
2 tsk tomatpuré

Tina fisken om den är fryst. (Finns bra fryst blandad fisk, men trevligare med färsk)
Skölj och strimla purjon. Skala och hacka löken.
Smält smöret i en stor gryta eller tjockbottnad kastrull. Fräs löken ett par minuter tills den blivit glansig och genomskinlig. Pressa i vitlök. Rör ner tomatpuré, salt, timjan och basilika. Låt detta fräsa med en kort stund.
Tillsätt vin och fond. Koka ett par minuter. Rör ner grädde, crème fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 minuter.

Skär fisken i munsbitar, lägg i grytan och sjud i ytterligare 7 minuter.
Skala räkorna. Tillsätt dem och de avrunna musslorna ( färska musslor se nedan). Hetta upp och servera genast, gärna med vitlöksmajonnäs och ett varmt bröd.


   Källa: ica.se  

När du ska tillaga färska musslor är det viktigt att de fortfarande lever. Musslor ska alltid vara slutna innan tillagning. Knacka på de musslor som är öppna – sluter de sig är de ok att använda, annars ska de slängas. Musslor vars skal har gått sönder ska också slängas. Efter rensningen ska musslorna sköljas, skrubbas rena och ”skäggas” fria från trådar och alger.

Vinkokta musslor: Fräs på hackad schalottenlök i en rymlig gryta i rikligt med smör och tillsätt vitt vin (2 dl per halvt kilo musslor). Koka upp, släng i de rensade musslorna och koka under lock i cirka 6 minuter. Vätskan behöver inte täcka alla musslor, ångan räcker för att de ska tillagas. Släng musslorna som inte öppnat sig. Lägg i musslorna i fiskgrytan och servera!


                                                               

 
 
Ingen bild

/J

7 oktober 2011 13:29

Mycke godsaker i den! Ett glas chardonnay och man är i mål! /J

Johanna

7 oktober 2011 13:32

Så rätt min vän... Så rätt :)

 
Ingen bild

Anna

7 oktober 2011 17:42

Oh, gott! Det kanske jag kan meckla ihop i helgen. Vi ska fa 28 grader varmt sa det blir utomhuslekar. Jag haller med J som kommenterade ovan, forutom att jag tror jag ska dricka ungefar 9 glas.... :)

Johanna

7 oktober 2011 18:44

Haha!! Ta gärna ett glas för mej oxå :) SKÅL!!

 
Ingen bild

Anna

10 oktober 2011 04:50

Jag gjorde'n. Jag slängde i ett huve' fänkål också. Är det huve'n förresten? Väldigt gott. Tack för receptet. Till efterrätt gjorde vi smulpaj med färska tranbär och äpple med kardemummaglass. Finfint!

Johanna

10 oktober 2011 09:07

Tror faktiskt det är huve'n :)Fänkål passar ju alldeles utmärkt till fisk. Har nog slängt i det själv ngn gång. Kul att du gilla den.

 
Ingen bild

glitterflickan

11 oktober 2011 15:18

gud så mumsigt!!! ^^ detta blir till middag idag! :D:D

Johanna

11 oktober 2011 17:31

Hur gott som helst :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 september 2017 10:13


Så där ja! Dax att skriva en rad eller två😀   Hur mår jag? Jo synd att klaga, men det gör jag ändå. Min SLE är förhållandevis lugn, jag knapprar mina meduciner och får kortisonsprutor med jämna mellanrum! Har oxå fått den stora äran att l...

Av Johanna - 2 februari 2016 21:55


Ja det var visst ett antal år sedan jag skrev. Då var syftet att ha lite koll på min trognaste, tråkigast följeslagare SLE /LUPUS? Jag behöver fortfarande koll för den slutar visst inte förfölja mig.Mycket har hänt sen sist! Jag har tagit jägarexamen...

Av Johanna - 10 november 2015 21:44

Mycket länge sedan jag skrev så det är väl på tiden? Återkommer med lite mer när energin kommer till mig   ...

Av Johanna - 27 februari 2013 22:55


Vilken dag! Vilken helt fantastisk vacker dag det varit idag, dessutom ledig, inte helt fel. Igår var jag dock hemma från jobbet pga en väldigt dålig natt kvällen innan, jäkla skit illamående efter sprutan. Men det var igår, och idag har solen visa...

Av Johanna - 24 februari 2013 22:12

Helgen är över och allt är som förut! Jättebra med andra ord     Eller? Nä faktiskt inte! Försöker samla ihop hjärnan och sluta fundera så mycket, det är väl bara att gilla läget och Go with the flow! Det är väl inget fel på mej? Jo liiiite kansk...

Presentation


En blogg om livet,tre fina tjejer,naturen, intresset för mat och om min trognaste ovän...

Frågor?

4 besvarade frågor
Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor som intresserar mej!!

Mat och recept


Ovido - Quiz & Flashcards